De eerste indruk - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Willemine en Jacoline - WaarBenJij.nu De eerste indruk - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Willemine en Jacoline - WaarBenJij.nu

De eerste indruk

Door: Line & Mine

Blijf op de hoogte en volg Willemine en Jacoline

23 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Hallo allemaal!

Hierbij het eerste bericht uit zonnig en warm Zuid-Afrika! (35 graden met zon)
We zijn veilig aangeland in ons prachtige huisje in Bloemfontein.
Gistermorgen gingen we om kwart voor 12 op weg naar Schiphol. De hele familie wilde dit meemaken en ook 2 Gijsberten waren vertegenwoordigd.
Na een emotioneel afscheidJ vertrokken we naar ons vliegtuig voor de eerste vlucht naar Cairo. Beiden zonder vliegervaring, maar dat kon de pret niet drukken.
In het vliegtuig zaten we naast een Koreaan waar we gezellig mee gekletst hebben en de eerste vlucht van 4 uur zat er zo op. We zate trouwens bij het raam. Maar toen kwamen we in Caïro…
Nou zijn wij niet goed op de hoogte van de moslimeisen aan de vrouw, maar we kwamen er gauw genoeg achter. Lachen is uit de boze, dan heb je een paar piloten om je heen staan, die allemaal wel zin hebben in een praatje en ons graag willen vertellen hoe je oren weer openklappen.
Op Caïro hebben we 4,5 uur gewacht. Ook dit vliegtuig had vertraging.
Maar na een half uurtje ging deze dan toch en hadden we een plek in het midden van het vliegtuig. En we hadden geluk: We zaten met z’n tweeën in een rij van 4, dus we konden heerlijk onze benen strekken. Maar toch valt slapen in het vliegtuig niet erg mee. We hebben totaal ongeveer 2 uur geslapen.
Toen naar Johannesburg. De ‘crimineelste’ stad van de wereld, maar wij voelden ons er best veilig. Willemines koffer was zo gevonden. (Je vindt er geen tweede van die met een schoenveter aan elkaar gebonden is J). Jacolines backpack duurde iets langer. Ze had er namelijk een zak omheen zitten en ze wist niet precies meer hoe deze eruit zag. Toen we hem uiteindelijk gevonden hadden, bleek dat ie al wel vier keer langs was gekomen.
In Johannesburg werden we gelijk aangeschoten door een (zwarte) porter, die heel behulpzaam onze bagage heeft gedragen en ons de weg gewezen heeft.
Daarna de laatste vlucht: van Johannesburg naar Bloemfontein. We moesten op Johannesburg in een busje stappen en werden naar ons vliegtuig gereden. Dit keer een klein vliegtuigje die ook wat meer schommelde. Een voordeel was wel dat we heel Afrika onder ons langs zagen vliegen. Het was heel helder weer en het vliegtuig vloog niet zo hoog.
Bij Bloemfontein vloog het vliegtuig natuurlijk nog lager en we konden heel goed de townships (krottenwijken) zien.
Willem en Avril, onze gastpapa en mama, zaten al op ons te wachten. We hadden elkaar nog nooit gezien, maar ze zwaaiden gelijk naar ons want ze konden blijkbaar goed zien dat we toeristen waren.
Na kennisgemaakt te hebben, hebben we bij Wimpy wat gegeten en zijn we gelijk naar het Lebone Land gereden. We hebben alles daar een beetje gezien en kennisgemaakt met verschillende mensen. Daarna hadden we gelijk een Bijbelstudie met de staff (4 vrouwen, pastor George en Willem en Avril). Mariah leidde de Bijbelstudie. Ze was alleen haar blaadje kwijt waarop ze wat aantekeningen gemaakt had. Het ging over ‘the love of God’, maar de duivel had haar blaadje gestolen, meende ze. Gelukkig was dat niet zo en kon de Bijbelstudie toch doorgaan. Ze deed de inleiding en daarna stelde Willem aan iedereen de vraag wat de liefde van God voor hen betekende. Het was heel mooi om dat zo van iedereen te horen. Afrikaanse mensen zijn heel uitbundig, dat merkte je daar ook in.
Omdat de meeste Afrikaanse vrouwen Zutu praten, vertaalde pastor George het voor ons in het Engels.
We waren ondertussen zo moe dat we bijna omvielen en na de Bijbelstudie zijn we gelijk naar ons huis gegaan. We hebben echt een heel gezellig huisje voor ons tweeën. Willem en Avril wonen in een blankenwijk. Blank en zwart is hier nog best veel gescheiden. Willem vertelde dat als zwarte mensen rijk werden dat ze dan naar de blankenwijk verhuisden, omdat het als je te veel geld heb, te gevaarlijk wordt bij de zwarten. Dit komt door de cultuur: ze zijn gewoon alles te delen met elkaar.
Om het huis van Willem en Avril staat een groot hek en ook de post wordt niet thuisbezorgd omdat het anders toch niet aankomt, dus heel veilig is het hier ook weer niet. Maar ze laten ons niet alleen weggaan en we kunnen elke dag met de auto naar Lebone Land.
Nou is die auto een verhaal apart. Er kunnen namelijk twee mensen in en dan hebben ze nog de grote laadruimte waar een van ons met twee grote honden in mag.
De mensen hier hebben een heel ander ritme. Zo gaan Willem en Avril om vijf uur de hond uitlaten en gaan ze om negen uur naar bed. Dit komt ook omdat het vroeg licht is en ’s avonds weer vroeg donker. Wij vonden dit geen probleem en konden heerlijk om half negen naar bed.

De taal is trouwens geen probleem: we praten Engels en Nederlands door elkaar en zij praten Engels en Sud-Afrikaans terug. Als ons lanksaam en stadig praten, gaat het baaje lekkerJ.

NB. We hebben internet, ook in ons huisje, maar we leven zoals Willem zei in de vierde wereld, dus internet is heel sloom. We kunnen op geen een site omdat ze bijna allemaal te druk zijn. We kunnen dus ook niet op onze site. Skype gaat wel heel goed!

Tot het volgende reisverslag

Line & Mine

• 23 Oktober 2009 - 20:56

Evert VdB:

Fantastisch! Mooi hoor.

• 23 Oktober 2009 - 21:05

10:

Leuk mien en lien! We hebben hier trouwens ook weer internet op de pc op zolder (Jac heeft het gemaakt!), dus we gaan gauw skypen!

Liefs,
    10 en de rest van het nest;-)

• 24 Oktober 2009 - 08:25

Judith, Hanna En Jet:

Hee lieve zus en nicht van ons!
    Leuk dat jullie verslag nu ook op de site staat...lekker slim Jac met je backpack;) maarre..top je gister gezien en gesproken te hebben via skype! Geniet van alles daar he, wij genieten een beetje met je mee;)
    Liefs,
    Hanna, Judith en Henriëtte

• 24 Oktober 2009 - 10:25

Heleen:

Leuk man om alles te horen. Ik zie alweer uit naar het volgende reisverslag :D. Haha, die Maria is echt grappig he. Heel veel plezier daar. Ek is baie jaloers ;).

• 24 Oktober 2009 - 14:35

Druif:

Hee!!!

ik geloof dat ik behoorlijk jaloers op jullie ben zeg..klinkt erg leuk alml!!!!

fijn weekend!

• 24 Oktober 2009 - 16:27

Jacomijn:

Jo! =)

nais om te lezen! Ga je er van elke dag zon verhaal opzetten ofniet?

Daaaaaag! nog fijn weekend! =)

• 24 Oktober 2009 - 16:30

Gerdien:

he! :D

heb je al een penvriend(in)gevonden?

• 24 Oktober 2009 - 22:30

JP:

Mooi verslag, Mine is journalistiek niks voor jouw :D Viel SpaB in Zuid-Afrika :D

• 26 Oktober 2009 - 09:29

Willemieke L. :

Heej,

Wat leuk om jullie verhalen zo mee te beleven! Missen jullie de mannen al:P?
    Geniet er van daar hé, tzal vast en zeker een hele belevenis zijn!
    Succes!!

Liefs Willemieke

• 26 Oktober 2009 - 16:01

Willemien S.:

Heey Jacoline en Willemine,

Ik hoorde van Gijsbert A. dat jullie een site hadden, dus ben even gaan zoeken.. en heb het gevonden;)..
    Missen jullie de Gijsberten al?:P
    Heel veel plezier daar en hopelijk komen jullie weer veilig terug!!

Groetjes

• 26 Oktober 2009 - 19:26

Karen Breddels:

Hej, echt leuk om jullie verhalen te lezen!!! De foto's zijn ook leuk!

Liefs Karen

• 26 Oktober 2009 - 21:23

Jantine T:

Hoi, Leuk om dit allemaal te zien en te lezen joh! Stuur je t adres nog een keer?

Liefs

• 26 Oktober 2009 - 21:26

10:

Die foto's zijn gaaaaaaaf!

Wanneer komt het volgende verslag?:p

• 27 Oktober 2009 - 08:50

Ardjan:

Leuke foto's! Leuk om zo te horen wat jullie daar allemaal beleven!
    Veel plezier nog!