vrijdag tot maandag - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Willemine en Jacoline - WaarBenJij.nu vrijdag tot maandag - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Willemine en Jacoline - WaarBenJij.nu

vrijdag tot maandag

Door: Line & Mine

Blijf op de hoogte en volg Willemine en Jacoline

27 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Hallo allemaal,

Na een nacht heel goed te hebben geslapen hebben kregen we vrijdagmorgen door Lulu, een van de medewerksters bij Lebone Land, een uitgebreide rondleiding over het Lebone terrein. Geweldig om te zien op hoeveel manieren aan onderhoud wordt voorzien en ook geprobeerd om wat te verdienen. Zo is er een grote werkplaats, waar de meubels voor het kindertehuis worden gemaakt maar ook meubels die verkocht worden. Daarnaast zijn er twee vette varkens en een paar honderd kippen. In de kassen worden groenten, planten en bomen geteeld. Ook is er een bakkerij en zijn er vrouwen die allemaal souveniertjes ed. maken van kralen. Natuurlijk liet Lulu (overigens Zulu, een ander volk, maar minder lui dan de Zutu's =)) ons ook de school zien en we konden kennismaken met de leerkrachten. Na de rondleiding zijn we naar de kinderen gegaan die 'playtime' hadden. Van alle kanten wordt er 'mama, look at me' geroepen. Aan alles kun je merken dat de kinderen dol zijn op aandacht, een praatje en een aai over hun bol. Een praatje is alleen erg lastig met deze jonge kinderen omdat ze altijd in 'Zutu' tegen ons beginnen te praten en eigenlijk heel weinig Engels kunnen spreken maar 'met handen en voeten' komen we er meestal wel uit. Aan het eind van de morgen zijn we nog met de oudste kinderen in de klas geweest. Voor deze groep staat Ornell, een 'blanke juf'die het onderwijs een beetje aanstuurt. Het viel ons op dat de klas heel erg lijkt op een Nederlandse kleuterklas qua inrichting en materialen. 's Middags hebben we de kinderen van de primary school opgehaald met een busje.

Nadat we terugkwamen hebben we geholpen met de 'huiswerkbegeleiding' de kinderen mochten in de bibliotheek een boekje uitzoeken om te gaan lezen. De meeste kinderen kozen voor een boekje in Zutu, maar als je mee wilde lezen vonden ze het ook wel leuk om voor een Engels boek te kiezen. Willem en Avril hebben ons ook meer verteld over de achtergrond van de kinderen, de meeste kinderen zijn op een leeftijd van een jaar of 3 in het kindertehuis gekomen en een groot aantal kinderen is aids-patiënt. Op zich is het voor ons niet erg gevaarlijk maar we kregen wel de waarschuwing altijd uit te kijken met bloed. Aan sommige kinderen kun je duidelijk zien dat ze erg ziek zijn, snel moe en mager.

Daarnaast wezen Willem en Avril ons ook op de enorme cultuurverschillen, zo zullen kinderen je niet snel voor iets bedanken en zien ze niet de waarde van spullen in waardoor ze alles kapot maken en zullen ze je niet snel iets direct vragen maar altijd iemand anders op je afsturen om wat te vragen. Daar hebben we al ervaring mee opgedaan.... Zo wilde een jongen heel veel van ons weten, maar hij liet een jonger jongentje tussen ons in zitten. Hij moest steeds de vragen voor hem stellen. En dan krijg je ook de raarste vragen. Bijvoorbeeld hoe oud we zijn, of we getrouwd zijn, of we een mobiel hebben. En als mama Willemine dan zegt dat ze een vriend heeft die Gijsbert heet en mama Jacoline zegt dat ook, dan geloven ze je niet meer. Dat we wit zijn is voor de kinderen niet zo bijzonder, maar Willemine's beugel trekt echt de belangstelling. Ze kijken haar aan, wijzen dan en willen allemaal dat ijzerdraad wel eens aanraken. Ook krijg je de raarste vragen. 'Is it expensive?' Ze denken dat het een nieuw soort sierraad is. Je kunt het honderd keer uitleggen, maar dat helpt niet. Ze zijn allang blij dat ze tanden hebben, dan ga je toch niet zeuren dat ze een beetje verkeerd staan. Het is grappig om te zien hoe beweeglijk de mensen zijn. De kleinste kinderen beginnen al mee te swingen als ze muziek horen. Maar ze verwachten van ons dat wij dat ook zijn. Jacoline werd zaterdag door een jongen naar buiten gelokt. Daar hadden ze een radio aan staan en de vraag was of ze even voor een groep jongens wilde dansen...

Zaterdag zijn we dus ondergedompeld in de Zuid-Afrikaanse cultuur. Op deze dag hebben de kinderen geen school en de keus was aan ons: relaxen of naar het Lebone House. We hebben voor het laatste gekozen, zo konden we de kinderen beter leren kennen en we hadden toch de rest van de dag nog om te relaxen! Het was erg leuk om met de kinderen een spelletje te doen, springtouwen, te kletsen of lekker met de baby's te knuffelen. Willemine is helemaal verliefd op Thapello =) Soms is het trouwens lastig om te zien of een kind een jongen of een meisje is omdat de kinderen heel kortgeschoren haar hebben Maar we beginnen de kinderen al wel uit elkaar te houden. De namen zijn echter niet te onthouden, de meeste hebben het halve alfabet in hun naam zitten en dan spreek je het ook nog weer eens anders uit als dat je het schrijft. Hier een paar logopedieoefeningen: Retshidisitswe Themane, Nompumelelo Ngcobo, Nthabeleng Nomongo. Gelukkig hebben we ook nog Lehlohonolo Pieterse. 's Middags hebben we heerlijk een duik genomen in het zwembad wat voor ons huisje ligt (Zie foto). 's Avonds zouden we eigenlijk gaan sterren kijken maar dat is nog even uitgesteld omdat het erg bewolkt was en het zelfs een beetje regende. Het eten is hier allemaal perfect. Soms krijgen we wel wat dingetjes voorgeschoteld die we in Nederland niet kennen. Hieraan is echt niet te merken dat we in een 'vierdewereld' land zijn.

Zondag zijn we met Willem en Avril naar Methodist Church of Southern Arica geweest. In deze kerk zijn zij zelf ook lid. Er was een gospelkoor en de kinderen van een meisjesschool zongen kerstliederen. Het samen zingen was heel mooi en wij kenden ook alle liederen. En zelfs het enige Zuid-Afrikaanse lied wat wij kennen werd gezongen: 'In die hemel is die Heer...' Nog een leuke Zuid-Afrikaanse variant op 'Dank U voor deze nieuwe morgen' is 'Dankie oor ellek lachie'=) Verder was er ook nog een korte meditatie over de blinde Bartimeüs in het Engels die wij goed konden volgen. Na de dienst gingen we met de hele gemeente koffie drinken en taartjes eten. Er is op zondag één keer kerk, daarom hebben we 's middags zelf nog een bijbelstudie gedaan over 'gekruisigd met Christus'. Hier hebben we nog even met Willem over doorgepraat. Verder hebben we vele potjes Yatzee gespeeld wat toch nog steeds leuk blijft!

Maandag, vandaag, zijn we op school begonnen met de opdrachten in de klassen. Het is leuk om veel met de kinderen bezig te zijn. Een toelichting wat wij de hele dag eigenlijk doen.. om half 9 begint de school, om half 1 hebben ze lunchpauze. De kinderen bidden dan samen hardop: 'God is good, Who give me food...' Dit is wel bijzonder om te horen, veel kinderen krijgen thuis bijna niets te eten. Om half 2 begint de siësta en gaat de hele school plat. Vanaf twee uur kunnen wij helpen met huiswerk van de oudere kinderen en om een uur of vier gaan we weer richting huis. Vandaag zijn we na vier uur met Willem naar een wildlife park in Bloemfontein geweest dat als enige ter wereld midden in een grote stad ligt. Daar hebben we o.a. een giraffe op 'aai-afstand' gezien. Ook verschillende andere typisch Afrikaanse dieren konden we op de foto zetten.

We vinden het erg leuk dat we via mail of site wat van jullie horen!

Tot het volgende keer,

Line & Mine

• 27 Oktober 2009 - 12:54

Henriëtte:

Hee!
    En Jac, heb je dat dansje toen gedaan, of heb je het af laten weten...?;) Haha, mooie verhalen allemaal hoor!!
    Succes met al die tongbrekende namen.. en met al jullie taken daar op school enzo! We hopen je snel weer een keer te spreken via skype!
    veel liefs van ons!!X

• 27 Oktober 2009 - 12:58

Joanne & Willianne:

Heeey Line & Mine!! :-)Leuk zeg om zo'n verhaal van jullie te lezen!!! Jullie treffen het heel wat beter, wij zitten hier samen duf achter de computer om de scriptie over kindermishandeling af te maken. Maarja... verschil moet er wezen he ;-) Nou heel veel plezier en succes daar nog!! En we blijven op de site kijken hor!! :-)

Groetjes, Joanne & Willianne

• 27 Oktober 2009 - 13:04

Andrea:

Heeey Dames!!

Wat een geweldige verhalen zeg ;) Echt leuk om te lezen! Voor ons duurt het nog 3 nachtjes voor wij het avontuur aan gaan.. Ik blijf jullie volgen!!

LIefs,
    Andrea

• 27 Oktober 2009 - 18:48

Gerdien En Mama:

haaaaaaai,

wat een leuk verhaal!:d
    we hebben het gelezen.
    mis je zaterdags al de patat?en Gijsbert en ons?
    we spreken nog een keertje met skype. ;)

daaaaaaaaaaaaag! suc6 met de kids :p

• 28 Oktober 2009 - 12:45

Judith:

haaa!!
    wat een leuk reisverslag!!
    je hebt zeker niet gedanst Jacoline?? :)
    Groetjes Judith en de rest van de fam...

• 28 Oktober 2009 - 18:08

Amanda Van 't Hof:

Leuk hoor, om jullie verslagje te lezen, bij te houden. Heel veel succes met alles!

Groetjes Amanda

• 28 Oktober 2009 - 20:18

Joanneke:

Ha meiden,
    Leuk zeg, om jullie belevenissen te lezen!
    Nog een fijne tijd in Afrika!
    Groetjes, Joanneke

• 28 Oktober 2009 - 20:59

Marianne:

Hee Jacoline & Willemine,

Wat een mooie foto's en mooie verhalen! Volgens mij ist een heel bijzondere ervaring als ik jullie verslag zo lees!

Geniet ervan, voor je het weet zit je weer in de colleges ;)

Liefs Marianne

• 29 Oktober 2009 - 08:15

Janske:

Heej meiden!

Leuk om jullie verhalen te lezen! en foto's te bekijken!!
    veel suc6 met al jullie opdrachten en taken en vergeet vooral niet van het heerlijke weer te genieten!!

groetjes,
    Janske

• 29 Oktober 2009 - 09:50

Buurvrouw Nel:

Hoi luitjes,heel leuk om te lezen hoor. Hele fijne en leerzame weekjes toegewenst. Geniet er van...en mocht je nog eens op reis willen in Roemenië... wachten 3 zigeunerdorpen op bijstand in o.a onderwijs e.d! Chr. Roemeens/Ned. echtpaar heeft daar de leiding van.Hart.groet Ad & Nel

• 29 Oktober 2009 - 12:47

Moet:

Zeg dames, hebben jullie het naar jullie zin? Ik heb het verslag gelezen en ik vroeg me af, zingen ze daar ook op hele noten? En wat betekent Gospelkoor?

Hele fijne tijd nog en de zegen!

• 29 Oktober 2009 - 13:59

Johanna:

Hoi hoi!

Wat leuk om te horen en zien hoe het met jullie gaat! Indrukwekkend allemaal. Wat een schattige kindjes...

Nog een hele goede tijd daar!

Groetjes, Johanna

• 29 Oktober 2009 - 16:07

Fam Rietveld:

hoi allebei!
    jullie avontuur klinkt ontzettend gaaf en indrukwekkend!!
    heel veel succes en mischien zien jullie onze neef nog wel, hanno verweij die zit daar ook ergens in de buurt!

groetjes Marjolein en fam rietveld

• 29 Oktober 2009 - 17:34

Willemieke En Aafke:

Heeeeej!!!!
    Wat leuk dat jullie ook een site hebben!!! Ziet er supergaaf uit allemaal, wel anders maar ook wel herkenbaar! Leuk is die Afrikaanse taal he, en vinden jullie het ook zulk baie lekker weer hier? Wat zijn jullie plannen gaan ook nog naar de Kaap en het Krugerwildpark? Veel succes verder!!! En geniet er nog ff van, tis zo voorbij ; )) liefs xjes uit Potchefstroom!!!

• 29 Oktober 2009 - 19:38

Alie:

Jacolien

Ik lees al die verhalen van jullie, heel leuk
    Wij zeiden we komen wel naar je toe met je verjaardag, maar zien daar toch maar vanaf.
    Wij willen wel graag je verhalen horen.

Genieten jullie er maar lekker van.

Groetjes van je buurtjes
    Toon Gijs & Alie

• 29 Oktober 2009 - 20:14

Evita:

Echt, het ziet er heel vet uit!! Fijne tijd daar nog, geniet ervan...*al die zwarte mensjes* (L)

• 29 Oktober 2009 - 21:22

JP:

Ola blijf jullie volgen :D

Veel plezier en blijf doorgaan met schrijven...!! Ciao

• 29 Oktober 2009 - 23:09

Jan Top:

Hee dames,

Ik zie het al .... prachtig daar.
    Stoere fotos.
    En lache verhaal. Grappig trouwens dat jullie de liederen die ze zongen kenden.
    Hier is dat ook zo heel veel liederen die wij ook hebben, hebben ze hier in het engels.
    He ik zie jullie volgende verhaaltje weer tegemoet.
    Veel plezier daar.

groet,

Jan Top

• 30 Oktober 2009 - 07:49

Mk Hoeke:

Ha Jacoline en Willemine,

Zo dat is weer eens wat anders dan de driestar in Gouda. Prachtige plaatjes, maar ook interessante ontmoetingen. Het lijkt me wel heel intensief. Kom je nog wel aan je opdrachten toe? Geniet er ook vooral van he. We hopen t.z.t. jullie verhalen uitgebreid te horen.

Hg,
    He

• 30 Oktober 2009 - 10:53

Geertje:

Heey,
    Ik kreeg van je zus de site toegestuurd echt super leuk! Leuke verhalen ook:)
    Geniet er lekker van,
    Groetjes,

• 30 Oktober 2009 - 13:55

Karen:

Leuk om die verhalen te lezen! Haha over die namen zal je idd wel een paar keer struikelen :P
    Liefs Karen