Dagje naar Kimberley en verjaardag Jacoline - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Willemine en Jacoline - WaarBenJij.nu Dagje naar Kimberley en verjaardag Jacoline - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Willemine en Jacoline - WaarBenJij.nu

Dagje naar Kimberley en verjaardag Jacoline

Door: Line & Mine

Blijf op de hoogte en volg Willemine en Jacoline

13 November 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Kimberley
Zaterdag zijn we een dagje weggeweest naar Kimberley met Erica en Willy, de dochter en schoonzoon van Willem en Avril. Kimberley is een heel grote stad die 180 km. van Bloemfontein vandaan ligt in een andere staat: Northern Cape. De stad staat bekend om de diamantmijnen en ‘the big hole’. Dit is het diepste gat ter wereld dat met de hand gegraven is. Het was echt heel lekker weer, 32 graden met het zonnetje erbij.
Onderweg zagen we het hele Afrikaanse landschap en opeens zaten we midden in een zandstorm. Op zo’n moment zie je echt vrijwel niets om je heen. Zandstormen komen vooral in de maand november veel voor omdat de boeren dan het land ploegen en er veel wind is.
Bij de ‘Big Hole’ was ook een soort openluchtmuseum. Alle huisjes en winkeltjes waren nagebouwd van in de tijd dat de stad rijk werd door de diamanten. Leuk om hier iets van de geschiedenis te kunnen zien.
Aan het eind van de dag hebben we nog even gewinkeld. De prijzen zijn hier ander dan in Nederland: lekker goedkoop!
Het was een erg gezellige dag waar we erg van hebben genoten!

Verjaardag
Maandag heeft Jacoline hier haar verjaardag gevierd! En dat is heel gezellig hier! Afrikanen houden wel van een feestje!
Willemine had zondagavond om 23.00u haar wekker gezet en terwijl ik heerlijk sliep heeft zij het hele huisje versierd met slingers en ballonnen! Voor het opblazen van de ballonnen was Willemine maar even de douche in gelopen. De honden hoorden haar echter wel en begonnen hard te blaffen maar gelukkig kan je bij mijn bed een kanon afschieten ;)
Om 2.00 uur werden we allebei wakker van het onweer en toen zag ik opeens dat het hele huisje versierd was. Naast mijn bed lag een grote stapel enveloppen die Willemine voor vertrek al had verzameld!
’s Ochtends heb ik ook de cadeautjes open kunnen maken. Wat leuk dat jullie dit allemaal al voor vertrek hadden geregeld!
Ook door Willem en Avril ben ik heel erg verwend! Ze hadden in de kamer ook slingers en ballonnen opgehangen en ik heb een mooie tas en een notieboekje van hen gehad. Daarna werden we mee genomen om bij ‘Wimpy’ te gaan ontbijten.

Toen we om een uur of half 11 bij de school aankwamen was er een volgende verrassing. De teachers waren vanaf half 9 druk in de weer geweest met balonnen opblazen en het maken van slingers, tekeningen en andere cadeautjes. De hele school stond op het plein te wachten en begon te zingen toen we aan kwamen lopen. ‘Happy birthday to you..& How old are you now..’ Geweldig!
Voordat ik de cadeautjes open had gemaakt was er al een volgende verrassing: Avril had een ijscokarretje geregeld waar alle kinderen en staffleden een ijsje kregen. Geweldig om al die glunderende gezichtjes te zien. Een ijsje is hier echt iets heel speciaals voor de kinderen.
Willem en Avril hadden ook twee heerlijke taarten besteld wat voor een dagje best een lekkere lunch was! Daarna ben ik alle medewerkers van Lebone afgeweest om taart uit te delen waar iedereen erg van genoot! Gelukkig voor de oudere kinderen bleef er ook nog een stukje over wat ik aan hen uit kon delen..

’s Avonds zijn we weer met Willem en Avril uit eten geweest bij de Spur. Een heel gezellig familierestaurant. Natuurlijk moest er bij aankomst even verteld worden dat we ter ere van mijn 21e verjaardag kwamen eten. Na een heerlijke maaltijd kwam de ober de bestelling van het nagerecht opnemen. Een poosje later zagen we een ober aan komen lopen met een grote ijscoupe met sterretjes erop! En toen begon het hele festijn. Achter de ober liepen namelijk nog 20 andere medwerk(st)ers heel hard te zingen en in hun handen te klappen en ze kwamen met z’n allen rond onze tafel staan. Dat is hier de gewoonte om te doen bij een jarige maar ik wist niet wat me overkwam…

´s Avonds heb ik Gijs en mijn familie allemaal nog even kunnen spreken via Skype. Hier was ik wel erg blij mee was. Het was erg leuk om mijn verjaardag hier te vieren maar toch denk je op zo´n dag ook wel wat vaker aan thuis!

Iedereen die op de site heeft gereageerd of via mail/sms/hyves met ons meeleven: heel erg bedankt. Na het weekend hopen we een volgend bericht te plaatsen over onze belevenissen!

• 14 November 2009 - 04:50

Jantine T:

Wat een leuke verjaardag heb je gehad line! Super joh dat iedereen er zo aan gedacht had. Ze maken er inderdaad veel werk van:D Heerlijk om zo verwend te worden joh:D K ben al weer bezig met afscheid nemen van iedereen wat inderdaad niet leuk is!!:S Leuk dat jullie ook een stukje geschiedenis gezien hebben! K vind het heerlijk om jullie verhalen te lezen!

XX Jantine

• 14 November 2009 - 17:10

Greetje:

Ha meiden,

Wat leuk, zo'n verjaardag! Dat zal niet altijd zo gaan... Prachtige foto's, al die kindjes met die balonnen. 'k Moet alleen wel een vergrootglas erbij houden ... Jullie laatste week gaat alweer in. Wel vreemd, lijkt me. Hier is het steeds erg regenachtig, als ik dan die zonnige foto's bij jullie zie, word ik haast een beetje jaloers. Nog een hele fijne tijd daar, geniet er nog maar van, en een goede zondag toegewenst!
    Groetjes, greet-1.

• 14 November 2009 - 18:02

Willemieke En Aafke:

Heej! Nog gefeliciteerd met je verjaardag Jacoline!!!! Een gezellige dag heb je gehad!!! Dat Wimpie en Spur komt ons heeel bekend voor....zegt jullie KFC en mugg and bean ook iets ; )) En het schiet alweer op he!! Geniet nog ff van het superweer hieren veel plezier nog!! Liefs

• 14 November 2009 - 19:26

Het Thuisfront;):

Hee Jac en Mine!
    blijdschap alhier:) over een weeek zijn jullie als het goed is thuis!!;)
    Maar we zijn ook blij dat jullie het goed naar je zin hebben hoor, dus geniet er nog maar even met volle teugen van!!
    tot spreeks.....
    Liefs ons!

• 14 November 2009 - 21:49

Inge Aarnoudse:

Heey Jacoline en Willemine,
    Wow echt gaaf zeg wat jullie allemaal meemaken. Ook super mooie fotos!! Dan krijg je pas echt een indruk van wat jullie allemaal aan het doen zijn, en hoe het eruit ziet! En Jacoline, ik denk dat je maar één keer in je leven zo'n verjaardag meemaakt:P. Echt leuk allemaal. Fijne tijd nog daar.
    Liefs Inge

• 16 November 2009 - 10:31

Karen:

Zo te lezen hebben jullie het echt ontzettend naar jullie zin! Leuk!
    Mooi ook die foto's die jullie geplaatst hebben!
    Geniet nog van je laatste weekje!!!

Liefs Karen

• 16 November 2009 - 17:16

Amanda :

Nog gefeliciteerd en alle goeds voor beiden in deze laaste dagen! Groetjes en succes!