dinsdag tot en met vrijdag - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Willemine en Jacoline - WaarBenJij.nu dinsdag tot en met vrijdag - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Willemine en Jacoline - WaarBenJij.nu

dinsdag tot en met vrijdag

Door: Line & Mine

Blijf op de hoogte en volg Willemine en Jacoline

31 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Dinsdag was het feest op Lebone. Er was een ‘rijke’ man jarig geweest en hij wilde zijn verjaardag niet vieren voor eigen vrienden die toch al genoeg hebben, maar voor de kinderen die minder hebben. Daarom kwam hij naar Lebone. Alle kinderen kregen een T-shirt en er was taart, wat de kinderen lekker met de handen opaten.
Daarna kregen ze allemaal een cadeautje. De jongens een autootje en de meisjes een barbie of een klein serviessetje. Ze waren zo blij. Het was echt een mooi gezicht al die kinderen met hun feestmutsjes op die zo blij waren met een klein stukje speelgoed.

Vandaag daalde de temperatuur. D.w.z. dat het nu 28 graden werd ’s middags. Ook heeft het dinsdagnacht erg hard geregend en geonweerd. Om half 4 werden we wakker van een harde klap en gelijk viel de elektriciteit uit. We dachten dat het heel hard was ingeslagen, maar gelukkig gingen de lampen weer aan. Het onweer heeft echt een half uur aangehouden en het regende en hagelde heel hard. Wat moet het vreselijk zijn geweest voor de mensen in de krotjes. Die hebben vast moeten zoeken naar een droog plekje.
Gelukkig viel het voor de kinderen in onze klas nog mee, we hebben geen een kind met natte kleren op school zien komen. De kleren van de kinderen is trouwens een verhaal apart.
Sommige kinderen komen met vijf lagen kleren aan naar school en dan wordt het ’s middags gewoon weer rond de 30 graden…

We lopen deze week de hele morgen drie verschillende kleuterklassen in en uit voor ons onderzoek en om kennis te maken met het onderwijs hier in Zuid-Afrika. We komen toch steeds weer opvallende verschillen tegen. Zo zou een leerkracht in Nederland nooit de oren van een kind eraf knippen als het kind niet luistert. Nou doen ze dit in Zuid-Afrika ook niet echt gelukkig, maar ze dreigen er wel mee. Juf Ornèlle (blanke juf) zat met de schaar aan het oor van Thabang. Alle kinderen keken toe wat de juf zou gaan doen. Thabang vertoonde echter geen emotie. Dat doen alle kinderen hier niet. Er wordt zo vreselijk hard tegen ze geschreeuwd, maar het lijkt of het ze helemaal niets doet.

Dan heb je nog juf Nancy. Zij is weer heel anders en typisch Afrikaans.
Ze zet een lekker muziekje op en loopt te swingen door de klas. Om tijd maakt ze zich niet druk. Dan heeft ze ook nog een snoepjespot in de kast staan waar ze zelf onder de les uit loopt te snoepen en ze neemt gerust haar mobiel op midden in de klas en laat de kinderen dan lekker tikkertje doen. Toch is ze heel lief voor de kinderen, de kinderen houden van haar. Ze krijgen vaak een knuffel van haar of soms ook een snoepje uit de pot.

Op woensdag is er altijd een dienst van een half uur voor de kinderen en het personeel. Pastor George leidt de dienst, hij praat Zutu omdat de mensen bijna geen Engels verstaan. Wij werden naar voren gehaald en mochten bij Lulu zitten die het voor ons in het Engels vertaalde.
Toen de dienst al begonnen was, kwam er nog een vrouw van de staff binnen met een pasgeboren krijsende baby. George begon in het Zutu tegen haar te ratelen. Iedereen moest heel hard lachen. Wij snapten er niets van. Tot de vrouw midden in de groep de baby uitgebreid borstvoeding begon te geven.
Blijkbaar heel gewoon hier om dat midden in een groep van 100 mensen te doen. ’s Middags hoorden we van Willem (die ook Zutu spreekt) dat George daar zelf de opdracht toe had gegeven en daar achteraan had gezegd dat Lulu dat niet aan ons mocht vertalen omdat dat te schokkend voor ons zou zijn :-)

Zondag hopen we ook bij pastor George naar de kerk te gaan. Hij werkt voor Lebone, haalt de kinderen van school en verzorgd de dienst van elke woensdag. Hij heeft ook een eigen gemeente midden in de township. We zijn benieuwd wat we hier allemaal gaan meemaken.
Wat zeker is, is dat Jacoline nu wel haar danskunsten moet laten zien, daar zijn we van alle kanten al voor gewaarschuwd.

Weten jullie dat jullie als Nederlanders heel bijzonder zijn? Wij hebben het vandaag (vrijdag) gemerkt.
Er kwam een schoolklas met 25 kinderen uit een plaats 40 km. verderop op bezoek bij Lebone. Ze kregen een rondleiding en werden aan iedereen voorgesteld. Ook aan ons. Toen ze hoorden dat we uit Holland kwamen, vonden ze dit heel bijzonder. Het gevolg was dat we op minimaal 30 foto’s staan. Eerst met de hele groep, toen met de meisjes, toen met de jongens, toen met de kinderen met een petje op, toen met de kinderen met een hesje aan en vervolgens nog met elk kind apart. De koningin is er niets bij. Toen ze aan het einde van de dag weggingen kregen we nog een dikke ‘hug’ en werd er uit de bus gezwaaid en ‘I love you’ geroepen. Dit is toch echt te gek.

Zoals jullie lezen maken we nog steeds genoeg mee en hoeven we ons niet te vervelen :-). Het volgende bericht verschijnt na het weekend.

Bedankt voor alle reacties, we vinden het nog steeds heel leuk om van jullie te horen!

• 31 Oktober 2009 - 11:46

Rebecca:

Hey meiden,

Gaaf, jullie verhalen:-) Ik lees ze echt met een beetje jaloezie;-)
    Volgende week ben ik weer in Gouda dus dan tref ik jullie misschien een keer op skype!
    En jac: Ik heb tegenover je vriendje gestaan in de finale vaan een volleybaltoernooi, jammer dat zij wonnen(A)

Liefs!! en ook een hug van mij ;)

• 31 Oktober 2009 - 12:12

Jacolien:

Hoi meiden,

Een berichtje van een mede-pabostudent... Voor ik jullie mailtje kreeg had ik me helemaal niet gerealiseerd dat jullie al in Afrika waren joh!

Maar wat leuk om die reisverslagen te lezen! Echt super lijkt me!
    Ondertussen loop ik maar heel gewoon stage op het sbo hier in Nederland (is overigens ook erg leuk hoor!)

Groetjes en ook verder een fijne tijd daar!

• 31 Oktober 2009 - 13:01

Marinelle:

Heeejj!

Wat super allemaal joh, jullie ervaringen! Fijn dat het zo goed gaat daar!!
    Hier gaat het ook goed hoor! drukdruk met stage enz;)
    Heel veel succes verder he, geniet ervan!

Liefss

• 31 Oktober 2009 - 14:06

Esther:

Heej!

Wat een SUPER gave dingen maken jullie mee zeg! Ik zit ze echt met grote jaloezie te lezen ;) moet echt een geweldige ervaring zijn!! Geniet er van! en ik kijk weer uit naar de volgende verhalen :D

Groetjes!!

• 31 Oktober 2009 - 17:48

Henriëtte :

Lieve Jac en Mine,

Super weer dit verhaal en de foto´s..:)! Jullie kunnen echt goed schrijven, wat een cultuurverschillen tussen een school in NL en Z-A zeg! We genieten van jullie verhaal hoor, en denken genoeg aan jullie..;P Als je dit nog leest: goede zondag!

Liefs XX Jet

• 31 Oktober 2009 - 21:42

Lilly:

Halliew meiden,

Volgens mij vermaken jullie je daar wel .....
    Wat een mooie foto's van al die vrolijke kinderen . Mooi dat wij zo ook alles een beetje kunnen meemaken.

Mijn vakantie zit er weer op. Het was een hele mooie reis. Dinsdag was het in Israël nog 33 graden en nu ben ik weer in de herfst beland.

'k Wens jullie nog een hele fijne tijd toe in Bloemfontein!

Liefs,
    Lilly

• 31 Oktober 2009 - 23:13

Heleen:

Ge-wel-dig om al jullie verhalen te horen. Echt, als ik dit allemaal hoor, wil ik zo naar jullie toe! Heel veel plezier morgen in de kerk van George. Laat je danskunsten maar zien ;). Doe George de groeten en ook aan alle kinderen. Vraag maar of ze het lied 'One day was mosadi' kennen.

• 02 November 2009 - 12:39

Jantine T:

Hoi meiden. Tis daar egt heel anders dan hier..k leef hier gewoon netzo als in nederland. Leuk dat zo'n man dat doet voor al die arme kindertjes. Geniet er nog van he. En bedankt voor je reactie op mn blog:D

xx

• 02 November 2009 - 18:13

Fam Van Wijk:

hele leuke foto's en een mooi verslag!!:)
    groetjes Fam van Wijk

• 02 November 2009 - 19:01

10eke:

Heeeeeee Mine & Jacoline!

Jullie schrijven echt leuke verhalen!(y) Ik krijg ook zin om naar Afrika te gaan! Ik kom ook wel even een paar dagen langs oké?
    Zitten de oren van iedereen er nog aan trouwens?;)
    Ik ben nu bij Evert en ik heb net Moortje achter uit de computerkast geplukt:)
    Daaag!

Liefs, 10 en Evert

• 02 November 2009 - 21:58

Fam Monster:

Beste meisjes,

Leuk om jullie verslag te lezen. Jullie komen toch wel terug?
    Groet, A en A

• 03 November 2009 - 07:34

Greetje:

Dag dames...,

Wat een schattige foto's, allemaal kleine Henri's! Gaat alles nog goed daar? Jullie zullen hier wel aan de kou moeten wennen. Maar... eerst nog even genieten van alles! Lukt het allemaal een beetje? Hier alles OK, wel heel rustig in huis... Veel plezier!
    Liefs!!!!!!!!!!!!!

• 04 November 2009 - 12:38

Amanda:

Leuk dat jullie zoveel uitgebreide verslagen schrijven, deze reis(+)ervaringen zijn onvergetelijk denk ik. Succes nog met alles, ik hoop dat jullie toekomen aan alles wat je hebt gepland :) en dat je bovenal geniet en van de mensen! het land en de cultuur. Groetjes vanuit een nat, regenachtig Nederlandje..

• 04 November 2009 - 16:20

Oma Van Roekel:

Ha die Willemine,

Gaat het goed in Afrika? Zo te horen wel he?
    Wat fijn dat we jullie kunnen zien op de computer, dan ben je net wat dichter bij ons.
    Een goede tijd nog toegewenst en een behouden thuiskomst.

De hartelijke groeten van oma van Roekel
    Daag.

• 04 November 2009 - 19:02

Ger & Gre:

hee,

hoest?
    is het ook dankdag bij jullie?
    en hebben ze gezongen: dank U voor ellek lachie?
    wil je weer ens foto's van die lieve kindjes meenemen. die 'moet' was Evert.groeten van Bogdan Tomczak die heeft gebeld.
    ennuuuh.... de groeten van ons.

• 04 November 2009 - 21:09

Leonora:

Hee mineline(-;

Echt gaaf joh, de nieuwe foto's op dropbox..Jac we verwachten terug in Nederland wel n dansje van je(-; We skypen wel weer!

• 05 November 2009 - 18:56

Annelies:

Hee mine&line,

Superleuk al die verhalen. :D
    En mooie foto's!
    Jullie zijn ook al aan de Afrika-vlechtjes zag ik... Haha!
    Veel succes nog verder he!

Liefs Annelies.

• 06 November 2009 - 10:51

Wyneke:

Ha Willemine!
    Leuk dat je in Afrika bent beland!En ook lekker aant genieten bent daar!Je stories gaan de familie rond..;)
    Grappig..Tabitha had ook hele verhalen over het Lebone huis! (zij komt ws. bij mij in huis wonen..) De wereld is weer klein..;)
    Een 'drukkie' & goede tijd! Groet wyn

• 06 November 2009 - 11:15

Henriëtte:

Heeej!
    Waar blijft een nieuw verhaal? Hebben jullie heel geen tijd voor zeker...?;) Nja, is eigenlijk wel een goed teken! Leuke foto's op dropbox Jac, fijne dag verder!
    XX

• 06 November 2009 - 18:04

Josanne & Hanse:

we hebben de kaart gekregen. Ook hebben we op de site foto s gekeken, die vondn wij heel leuk.

groedjes josanne hanse josje & krijn